برگزاری مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی شمس و مولانا

به گزارش روابط عمومی فرمانداری خوی، مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی شمس و مولانا با حضور سید محمد عابدی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی، نماینده مردم در مجلس، مدیر کل ارشاد اسلامی استان، مدیر کل میراث فرهنگی استان و اقشار مختلف مردم در آرامگاه شمس تبریزی برگزار شد.

:small_red_triangle:در این مراسم از برگزیدگان بخش های مختلف تایپوگرافی، شعر و موسیقی توسط فرماندار شهرستان خوی تجلیل بعمل‌ آمد.

:small_red_triangle:سخنرانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی از دیگر برنامه ای مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی شمس و مولانا بود.

متن کامل سخنرانی فرماندار شهرستان خوی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی شمس و مولانا به شرح زیر است :

:small_red_triangle:برگزاری جشنواره شمس و مولانا فرصت مغتنمی است تا بار دیگر خوشه چینان معرفت و دلدادگان عرفان اسلامی گرد هم آیند و از خرمن افکار و آثار بزرگان این مرز و بوم با زبان هنر، توشه برگیرند.

:small_red_triangle:امروزه همگان پذیرفته اند که شمس تبریزی عاملِ تحولِ روحی و زایشِ فکری و هنریِ مولانا بوده است. او با اصالت اندیشه و زبان سحرآفرین خود، مولانا را شیفته خود کرده است.

:small_red_triangle:شمس تبریزی تقلید را سبب همه فسادها می‌داند، به قواعد و اعتباراتِ ازپیش‌معین و تفکرات قالبی توجهی ندارد؛ می‌اندیشد، عمل می‌کند و هیچ‌گونه هراسی به دل راه نمی‌دهد. چنان‌که خود می‌گوید: «او را با عوام، هیچ کاری نیست و تنها انگشت بر رگِ بزرگان می‌نهد». بنابراین مولانای بزرگ را برمی گزیند تا به واسطه او آتش بر همه سوختگان عالم زند.

:small_red_triangle:مولانا با تاثیرپذیری از آموزه های شمس تبریزی در تمام حکایتهای خود از تمثیل و نمادهای مربوط به هنر استفاده کرده تا مفاهیم خود را ارائه دهد، بنابراین ارتباط هنر و مولانا بسیار عمیق و تنگاتنگ است. در رابطه با ارتباط مولانا با هنر همین بس که مهمترین کتاب وی با هنر آغاز و با هنر به پایان می رسد یعنی مثنوی با نی نامه آغاز و با نقاشی به پایان می رسد. در فاصله بین نقاشی و موسیقی ، حکایات بسیاری است که به هنر مربوط می شوند.

:small_red_triangle:بدون شک یکی از عرصه هایی که در اثر مجالست و موانست با شمس تبریزی در وجود مولانا شکوفا شده است عرصه موسیقی است. بنا به نظر اکثر قریب به اتفاق پژوهشگران، مولانا پیش از دیدار با شمس تبریزی شعری نسروده است. از آنجا که جانمایه سرودن شعر، آشنایی با موسیقی اصوات و الفاظ و بحور عروضی است بنابراین می توان پذیرفت که یکی از جنبه های شکوفایی وجودی مولانا جنبه موسیقایی آثار اوست که در بیت بیت آثارش رخ نموده است.

:small_red_triangle: موسیقی درنگاه مولانا ذاتا از هویتی نمادین و عرفانی برخوردار است. تامل در آثار مولانا بویژه دیوان شمس طوری خواننده را بر می انگیزاند که گویی با یک موسیقی شناس و موسیقیدان بزرگ مواجه است. حیرت آور است وقتی با اندکی تامل در می یابیم که وجود او تا چه حد با موسیقی پیوند خورده است.

:small_red_triangle:به عنوان مثال پژوهش های انجام شده در خصوص دیوان شمس نشان داده است که پنجاه وهفت نوع مختلف از قافیه و عروض در این دیوان کبیر وجود دارد که این تعداد، دو برابر دیگر آثار زبان فارسی است. اگر دیوان حافظ را که آسمانی است کنار بگذاریم، هیچ دیوانی به زبان فارسی نیست که به اندازه دیوان شمس دارای موسیقی و آهنگ قوی باشد. بنابراین آشنایی مولانا با موسیقی باعث می شود که موسیقی وارد شعر شود. اصلا او خودش هم موسیقی بوده است؛ چنانکه خطاب به خداوند می گوید: «ما چو چنگیم و تو ناخن می زنی».

:small_red_triangle: در نظرگاه شمس و مولانا ما آلت موسیقی هستیم در دستان خداوند و روح ما صدای آلت موسیقی ما است و این، حیرت-آورترین سخنی است که مولانا بر زبان رانده است.

:small_red_triangle:اصولا نگاه مولانا به موسیقی دو ویژگی دارد. یکی اینکه می‌گوید: موسیقی از دل طبیعت زاییده شده و به همین دلیل با فطرت آدمی سازگار است. دوم اینکه موسیقی اصلا ریشه‌ای بهشتی و ماورایی دارد. می‌گوید: این نغماتی که با انواع سازها می‌نوازند و یا حنجره‌های خدادادی و در عین حال پرورش یافته و ریاضت کشیده ترنم می‌کنند، یادآور نغمه‌های بهشتی است. یعنی در مراتب عالم قدسی، غوغایی از نغمات برپاست.

:small_red_triangle:این بدان معناست که موسیقی، هدیه آسمانیان است به اهل زمین. بی جهت نیست که متون قدسی معمولا آهنگین هستند. اصولا ادعیه، اذکار و اوراد که در کلیه مذاهب هست، با نوعی وزن و آهنگ همراه بوده و حالتی سرودگونه دارند. حتی اکثر دعاهای ما نیز آهنگین هستند.

:small_red_triangle:با این مقدمه، آئین اختتامیه جشنواره موسیقی شمس و مولانا را به این امید آغاز میکنیم که آثار وضعی و وجودی سخنان حکمت آمیز مفاخر این سرزمین که مورد استقبال گسترده مردم دیگر کشورهای جهان نیز قرار گرفته است در قالب این نغمه های بهشتی برای همه مستمعین حاضر در این مراسم باشکوه، ملموس و قابل استفاده باشد.

:small_red_triangle:از همه گروههای شرکت کننده در جشنواره از اقصی نقاط کشور، اعضای محترم هیئت داوران و برگزارکنندگان این جشنواره سپاسگزاری می کنم و با شعری از مولانا که در واقع راجع به خود او است به عرایضم خاتمه می دهم:
نردبان آسمان است این کلام
هرکه زان بر میرود، آید به بام
نی به بامی کز گوی اخضر بوَد
بل به بامی کز فلک، برتر بوَد